Veel gestelde vragen
Algemene informatie
Instructie per voertuig
-
Stadsfiets 7 versnellingen
Hoe werkt de fiets?
Uw fiets heeft 7 versnellingen. U gebruikt ze door bij het handvat aan de rechterkant te draaien terwijl u niet teveel kracht op de pedalen zet. Gebruik de handremmen om af te remmen, bij voorkeur eerst de achterrem en indien nodig ook de voorrem. Zadel te laag? Zet het niet te hoog, de zadelpen moet minimaal 5 cm in de zadelbuis zitten.
Waar mag ik komen?
Met de TK7 mag u overal op het fietspad komen.
Waar moet ik op letten?
Zet de fiets altijd op slot door de fiets met een kettingslot ergens aan vast te maken. Functioneert de fiets niet goed? Bel ons even!
-
Stadsfiets 24 versnellingen
Hoe werkt de fiets?
Uw fiets heeft 24 versnellingen. U gebruikt ze door de hendels bij de handvatten met uw duim en wijsvinger te bedienen. U heeft aan het linkerhandvat 3 grote stappen en rechts 7 of 8 kleine stappen. Als u schakelt, blijf dan rustig vooruit trappen. Als u terug trapt tijdens het schakelen kan de ketting er vanaf vallen en als u teveel kracht zet tijdens het schakelen kan de ketting breken. Gebruik de handremmen om af te remmen, bij voorkeur eerst de achterrem en indien nodig ook de voorrem. Zadel te laag? Zet het niet te hoog, de zadelpen moet minimaal 5 cm in de zadelbuis zitten.
Houdt de ketting zo recht mogelijk. Dit betekent dat u niet zowel op de voorste als achterste tandwielen het kleinste tandwiel kiest. U gebruikt dan namelijk het meest linkse tandwiel voor en het meest rechtse tandwiel achter, waardoor de ketting helemaal scheef staat. U kunt dan een ratelend geluid horen en de fiets voelt niet soepel. Hoe rechter de ketting geschakeld staat, hoe makkelijker u fietst.
Waar mag ik komen?
Met de H24 mag u overal op het fietspad komen.
Waar moet ik op letten?
Zet de fiets altijd op slot door de fiets met een kettingslot ergens aan vast te maken. Functioneert de fiets niet goed? Bel ons even!
-
E-Bike
Hoe werkt de fiets?
Om de fiets aan te zetten, drukt u op de knop midden onder het display. Om het niveau van ondersteuning te wijzigen kunt u de knoppen links op het stuur gebruiken. De fiets mag tot 25 km/u ondersteunen, als u een hogere ondersteuning kiest geeft de motor meer kracht en trapt u lichter. De fiets gaat hierdoor dus niet sneller. Haal tijdens het schakelen de kracht van de pedalen en zet pas weer meer druk als u voelt dat de fiets van versnelling heeft gewisseld. Zadel te laag? Zet het niet te hoog, de zadelpen moet minimaal 5 cm in de zadelbuis zitten.
De batterij gaat ongeveer 75 km mee afhankelijk van gebruik. De belangrijkste factoren zijn het ondersteuningsniveau, de omgeving en het schakelen. Probeer op vlakke wegen de eco-stand te gebruiken en schakel bergop zo licht mogelijk. Als u zwaar moet trappen, moet de fiets ook veel meehelpen. De actieradius die de fiets zelf aangeeft is slechts indicatief, ga hier niet vanuit! Het aantal streepjes batterij op het scherm geeft een beter beeld.
Waar mag ik komen?
Met de E-Bike mag u overal op het fietspad komen.
Waar moet ik op letten?
Krijgt u foutcode W013? Zet dan de fiets uit en weer aan zonder de pedalen aan te raken. Blijft het probleem? Bel ons even! Zet de fiets altijd op slot door de fiets met een kettingslot ergens aan vast te maken. Bij een insteekslot steekt u de kabel in het ringslot en voelt u even na of deze goed vast zit. Functioneert de fiets niet goed? Bel ons even!
-
E-Mountainbike
Hoe werkt de fiets?
Om de fiets aan te zetten, drukt u op de knop midden onder het display. Om het niveau van ondersteuning te wijzigen kunt u de knoppen links op het stuur gebruiken. De fiets mag tot 25 km/u ondersteunen, als u een hogere ondersteuning kiest geeft de motor meer kracht en trapt u lichter. De fiets gaat hierdoor dus niet sneller. Zadel te laag? Zet het niet te hoog, de zadelpen moet minimaal 5 cm in de zadelbuis zitten.
Uw fiets heeft derailleur versnellingen. U gebruikt ze door de hendels bij het rechter handvat met uw duim en wijsvinger te bedienen. Als u schakelt, blijf dan rustig vooruit trappen. Als u terug trapt tijdens het schakelen kan de ketting er vanaf vallen en als u teveel kracht zet tijdens het schakelen kan de ketting breken. Schakel dus niet tijdens een beklimming, maar van tevoren.
Gaat er iets kapot? U krijgt een reparatiekit mee met reserve binnenbanden, kettingschakels en een plaksetje. Laat ons bij terugkomst altijd even weten of u iets hieruit heeft gebruikt. Lukt het niet? Wij komen u graag helpen!
Waar mag ik komen?
Met de E-ATB mag u overal op het fietspad of op de bewegwijzerde ATB routes komen.
Waar moet ik op letten?
Deze fiets is bedoeld voor off-road gebruik, dus fiets niet enkel op de verharde weg. Krijgt u foutcode W013? Zet dan de fiets uit en weer aan zonder de pedalen aan te raken. Blijft het probleem? Bel ons even! Zet de fiets altijd op slot door de fiets met een kettingslot ergens aan vast te maken. Functioneert de fiets niet goed? Bel ons even!
-
Mountainbike/29er
Hoe werkt de fiets?
Uw fiets heeft derailleur versnellingen. U gebruikt ze door de hendels bij de handvatten met uw duim en wijsvinger te bedienen. U heeft aan het linkerhandvat grote stappen en rechts kleine stappen. Als u schakelt, blijf dan rustig vooruit trappen. Als u terug trapt tijdens het schakelen kan de ketting er vanaf vallen en als u teveel kracht zet tijdens het schakelen kan de ketting breken. Schakel dus niet tijdens een beklimming, maar van tevoren. Zadel te laag? Zet het niet te hoog, de zadelpen moet minimaal 5 cm in de zadelbuis zitten.
Houdt de ketting zo recht mogelijk. Dit betekent dat u niet zowel op de voorste als achterste tandwielen het kleinste tandwiel kiest. U gebruikt dan namelijk het meest linkse tandwiel voor en het meest rechtse tandwiel achter, waardoor de ketting helemaal scheef staat. U kunt dan een ratelend geluid horen en de fiets voelt niet soepel. Hoe rechter de ketting geschakeld staat, hoe makkelijker u fietst.
Gaat er iets kapot? U krijgt een reparatiekit mee met reserve binnenbanden, kettingschakels en een plaksetje. Laat ons bij terugkomst altijd even weten of u iets hieruit heeft gebruikt. Lukt het niet? Wij komen u graag helpen!
Waar mag ik komen?
Met de ATB mag u overal op het fietspad of op de bewegwijzerde ATB routes komen.
Waar moet ik op letten?
Deze fiets is bedoeld voor off-road gebruik, dus fiets niet enkel op de verharde weg. Zet de fiets altijd op slot door de fiets met een kettingslot ergens aan vast te maken. Functioneert de fiets niet goed? Bel ons even!
-
Racefiets
Hoe werkt de fiets?
Uw fiets heeft derailleur versnellingen. U gebruikt ze door ofwel de volledige remgreep of de kleinere schakelaar in de rem naar het midden te drukken totdat de fiets van versnelling heeft gewisseld. U heeft aan de linkerkant grote stappen en rechts kleine stappen. Als u schakelt, blijf dan rustig vooruit trappen. Als u terug trapt tijdens het schakelen kan de ketting er vanaf vallen en als u teveel kracht zet tijdens het schakelen kan de ketting breken. Schakel dus niet tijdens een beklimming, maar van tevoren. U kunt niet tegelijk remmen en schakelen tegelijk. Zadel te laag? Zet het niet te hoog, de zadelpen moet minimaal 5 cm in de zadelbuis zitten.
Houdt de ketting zo recht mogelijk. Dit betekent dat u niet zowel op de voorste als achterste tandwielen het kleinste tandwiel kiest. U gebruikt dan namelijk het meest linkse tandwiel voor en het meest rechtse tandwiel achter, waardoor de ketting helemaal scheef staat. U kunt dan een ratelend geluid horen en de fiets voelt niet soepel. Hoe rechter de ketting geschakeld staat, hoe makkelijker u fietst.
Gaat er iets kapot? U krijgt een reparatiekit mee met reserve binnenbanden, kettingschakels en een plaksetje. Laat ons bij terugkomst altijd even weten of u iets hieruit heeft gebruikt. Lukt het niet? Wij komen u graag helpen!
Waar mag ik komen?
Met de racefiets mag u overal op het fietspad komen.
Waar moet ik op letten?
Zet de fiets altijd op slot door de fiets met een kettingslot ergens aan vast te maken. Functioneert de fiets niet goed? Bel ons even!
-
Vespa/Scooter
Hoe werkt het voertuig?
U start het voertuig door eerst de contactsleutel een slag naar rechts te draaien. U kunt dit zien aan de benzinemeter: deze gaat omhoog of staat op vol als het voertuig op contact staat. Daarna houdt u de achterrem ingeknepen terwijl u op de startknop rechts op het stuur drukt. Als het voertuig koud is, geef dan geen gas bij het starten. Lukt het elektrisch starten niet? Zet het voertuig op de standaard en op contact en gebruik de kickstarter aan de linkerkant.
Onder het zadel vindt u een extra kettingslot. U gebruikt dit door het slot door het achterwiel te steken en de kleine schakel door de grote schakel te schuiven. U kunt dan het hangslot vastmaken, de sleutel zit aan de contactsleutel. Zet het voertuig ook op stuurslot. Dit kunt u doen door het stuur helemaal naar links te draaien en vervolgens de contactsleutel vanuit de neutrale stand naar links te draaien.
Onder het zadel vindt u ook de benzinetank. U krijgt het voertuig vol mee en moet weer vol ingeleverd. Er gaat Euro 98/E5 in. Tank rustig omdat de brandstof snel kan opschuimen en het daardoor lijkt alsof de tank vol is terwijl dit nog niet zo is. Ontstaat er na het tanken een vochtige plek onder het voertuig? Dit is niet erg, dit is de overloop van de benzinetank.
Waar mag ik komen?
Met de Scooter of Vespa mag u overal op het fietspad komen, behalve als het bord fietspad er als volgt uitziet:
Verder bent u in België en Duitsland verplicht een helm te dragen.
Waar moet ik op letten?
Geef geen vol gas als u bergaf rijdt. Zet het voertuig altijd op slot door het voertuig met een kettingslot ergens aan vast te maken. Functioneert het voertuig niet goed? Bel ons even!
-
E-Chopper
Hoe werkt de E-Chopper?
U start het voertuig door de contactsleutel naar rechts te draaien. De E-Chopper staat aan als het display aan staat. Klap de zijstandaard in, zolang deze is uitgeklapt is de Chopper geblokkeerd. Vervolgens kunt u het rechterhandvat naar u toe draaien. Doe dit voorzichtig, elektrische voertuigen geven direct veel vermogen.
Om de batterij optimaal te gebruiken draait u rustig aan het handvat, als u vol gas geeft bij het wegrijden gaat de batterij sneller leeg. Ook is het belangrijk om niet om de haverklap te stoppen; optrekken kost veel meer batterij dan in beweging blijven.
Waar mag ik komen?
Met de E-Chopper mag u overal op het fietspad komen.
Waar moet ik op letten?
Zet de Chopper altijd op slot door de Chopper met een kettingslot ergens aan vast te maken. Functioneert de E-Chopper niet goed? Bel ons even!
-
E-Solex
Hoe werkt de E-Solex?
U start het voertuig door de contactsleutel naar rechts te draaien. De E-Solex staat aan als het display aan staat. Ga niet op de Solex zitten als deze op de standaard staat, hierdoor buigt de standaard door. Begin rustig te trappen, vervolgens kunt u het rechterhandvat naar u toe draaien. Doe dit voorzichtig, elektrische voertuigen geven direct veel vermogen. Als u telkens optrekt zonder mee te trappen, is het mogelijk dat de accu leeg is voordat u de route af heeft.
Om de batterij optimaal te gebruiken draait u rustig aan het handvat, als u vol gas geeft bij het wegrijden gaat de batterij sneller leeg. Ook is het belangrijk om niet om de haverklap te stoppen; optrekken kost veel meer batterij dan in beweging blijven.
Waar mag ik komen?
Met de E-Solex mag u overal op het fietspad komen.
Waar moet ik op letten?
Zet de Solex altijd op slot door de Solex met een kettingslot ergens aan vast te maken. Functioneert de E-Solex niet goed? Bel ons even!
-
Tandem
Hoe werkt de fiets?
Uw fiets heeft 7 of 24 versnellingen. Als u 7 versnellingen heeft, gebruikt u ze door bij het handvat aan de rechterkant te draaien terwijl u niet teveel kracht op de pedalen zet. Als u 24 versnellingen heeft, gebruikt u ze door de hendels bij de handvatten met uw duim en wijsvinger te bedienen. U heeft aan het linkerhandvat grote stappen en rechts kleine stappen. Als u schakelt, blijf dan rustig vooruit trappen. Als u terug trapt tijdens het schakelen kan de ketting er vanaf vallen en als u teveel kracht zet tijdens het schakelen kan de ketting breken. Schakel dus niet tijdens een beklimming, maar van tevoren.
Gebruik de handremmen om af te remmen, bij voorkeur eerst de achterrem en indien nodig ook de voorrem. Zadel te laag? Zet het niet te hoog, de zadelpen moet minimaal 5 cm in de zadelbuis zitten. Het is belangrijk dat beide berijders blijven meetrappen. Als alleen de bestuurder trapt, kunt u problemen met de ketting krijgen. Communiceer ook goed; de achterste persoon kan niet alles zien.
Waar mag ik komen?
Met de tandem mag u overal op het fietspad komen.
Waar moet ik op letten?
Zet de fiets altijd op slot door de fiets met een kettingslot ergens aan vast te maken. Functioneert de fiets niet goed? Bel ons even!